Beyond territorial demarcations: the insertion and permanence of the student Kaingang at the Federal University of Pampa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v0i42.690

Keywords:

ethnography, higher education, Kaingang indigenous people

Abstract

This research is characterized as an ethnographic study, carried out with indigenous students entering the year 2017 at the Federal University of Pampa, Uruguaiana campus. For this purpose, we use participant observation and the records in the field diaries to reflect, from the time of entry, the process of permanence of indigenous students in that context. Throughout the text, we seek to reflect on the historical advances achieved by indigenous concerning access to higher education in public universities, as well as bring a brief presentation of the Kaingang students’ journey to university. During the text, we also seek to understand the aspects that hinder their stay at the university, and we emphasize the contributions of spaces for study and collective coexistence for the individual and collective strengthening of students.

Author Biographies

Tatiane Motta da Costa e Silva, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde na Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Mestra em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pelo Unipampa. Especialista em Saúde Mental Coletiva pelo Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde; e em História e Cultura Africana, Afro-Brasileira e Indígena pela Unipampa. Licenciada em Educação Física pela Unipampa. Professora da Rede Municipal de Ensino de Uruguaiana, RS.

Suzana Cavalheiro de Jesus, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doutora em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Educação Especial e em Sociologia; especialização em Gestão Educacional; e mestrado em Ciências Sociais, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora adjunta da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Campus Dom Pedrito.

Renata Colbeich da Silva, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda e mestra em Ciências Sociais e licenciada em Sociologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Tem experiência com Antropologia da Educação, entre os temas de narrativas (auto)biográficas, processo de escolarização e epistemologias oriundas de saberes tradicionais.

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Published

2020-11-12

How to Cite

Motta da Costa e Silva, T., Cavalheiro de Jesus, S., & Colbeich da Silva, R. (2020). Beyond territorial demarcations: the insertion and permanence of the student Kaingang at the Federal University of Pampa. Tellus, (42), 249–280. https://doi.org/10.20435/tellus.v0i42.690