Ethnomathematics, interculturality and childhood education: the continuing training of teachers in an extension course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v22i49.713

Keywords:

Ethnomathematics, child education, interculturality, continuing teacher education

Abstract

We report results of an investigation that was based on analyzing the contributions of an extension action entitled "Childhood, Interculturality and Ethnomathematics in Early Child Education: care for indigenous children" to the continuing education of teachers. The objective was to understand what are the impacts of this course on the promotion of pedagogical practices that value Interculturality from the perspective of Ethnomathematics. It was chosen as a theoretical reference, documents and scientific productions on the key themes of the discussion in a broad relationship with indigenous culture. For the production of the data, a description and analysis of the route experienced by the group of course participants was adopted, as well as a semi-structured interview script carried out with two collaborators. The impressions of the educational reality show that there are some barriers for the assistance to indigenous children to be done in a more inclusive way, since the school culture still insists on stereotyped approaches on the production and life modes of the ethnic groups.

Author Biographies

Fernando Schlindwein Santino , Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) São Carlos-SP. Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia, de Presidente Prudente-SP. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Naviraí (UFMS/CPNV). Integrante do "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP) do Centro de Educação e Ciências Humanas (CECH) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE), ambos da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar); e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEduMat), do Instituto de Matemática (INMA), da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS, Cidade Universitária, Campo Grande-MS). Líder do "MANCALA – Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar).

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Published

2022-10-24

How to Cite

Santino , F. S., & Ciríaco, K. T. (2022). Ethnomathematics, interculturality and childhood education: the continuing training of teachers in an extension course. Tellus, 22(49), 9–36. https://doi.org/10.20435/tellus.v22i49.713