The knowledge of the guardians of modes of being – teko jára, inhabitants of tangible and intangible patamars of existence, and the production of the collectives kaiowá and guarani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.vi44.745

Keywords:

kaiowá and guarani, indigenous cosmology, territorial management

Abstract

The text reflects on the knowledge mobilized in the production and reproduction of the kaiowá and guarani collectives in MS, considering the knowledge system defined by them as traditional – ava reko ymaguare. Such a system is articulated based on basic principles in the construction of the person and in social conduct. The fronts of economic expansion imposed territorial confinement and, in this adverse scenario, leaders devise strategies for transforming their own social system, experimenting with forms of collective associations, which they called ava reko pyahy. Thus, the shamans – Ñanderu – use references from the knowledge system itself to understand, transform and transgress territorial confinement and the scarcity of environmental resources. The Ñanderu persist in the effort to raise relatives and villages, in connection with the teko jára, guardians of ways of being, carried out in tangible and intangible plans of existence, insisting on the connectivity between the various planes of the cosmos.

Author Biographies

Eliel Benites, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutor em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD, Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Graduado em licenciatura indígena pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Professor no curso de Licenciatura Intercultural Indígena - Teko Arandu na UFGD.

Levi Marques Pereira, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutor em Antropologia Social pela Universidade de São Paulo - USP. Mestre em Antropologia Social pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Graduado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP). Professor no curso de Licenciatura Intercultural Indígena - Teko Arandu na UFGD e nos programas de pós-graduação em Antropologia e História da mesma instituição.

References

BENITES, Eliel. Tekoha Ñeropu’ã: aldeia que se levanta. Revista NERA, Presidente Prudente, v. 23, n. 52, p. 19-38, 2020. [Dossiê].

BENITES, Eliel. Oguata Pyahu (uma nova caminhada) no processo de desconstrução e construção da educação escolar indígena da reserva indígena Te’ýikue. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, MS, 2014.

BENITES, Tonico. Rojerokyhina ha roikejevytekohape (rezando e lutando): o movimento histórico dos AtyGuasu dos Ava Kaiowa e dos Ava Guarani pela recuperação de seus tekoha. 2014. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2014.

BRAND, Antonio Jacó. O impacto da perda da terra sobre a tradição Kaiowa/Guarani: os difíceis caminhos da Palavra. 1997. Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 1997.

DESCOLA, Philippe. La selva culta: simbolismo y praxis en la ecología de los Achuar. México: ABYA-YALA, 1988

GALLOIS, Dominique Tilkin. O movimento na cosmologia Waiãpi: criação, expansão e transformação do universo. 1988. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 1988.

NASCIMENTO, Silvana Jesus. A circulação de crianças guarani e kaiowá: entre políticas e moralidades. 2020. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2020.

PEREIRA, Levi Marques. Imagem Kaiowá do sistema social e seu entorno. 2004. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2004.

PEREIRA, Levi Marques. Os Kaiowá em Mato Grosso do Sul: módulos organizacionais e humanização do espaço habitado. Dourados: UFGD, 2016.

PIERRI, Daniel Calazans. O perecível e o imperecível: reflexões guarani mbyá sobre a

existência. São Paulo: Editora Elefante, 2018.

SCHADEN, Egon. Aspectos fundamentais da cultura Guarani. 30. ed. São Paulo: EPU/EDUSP, 1974.

SOARES, Elemir. Transformações nos papéis desempenhados pelas lideranças tradicionais na reserva indígena de Caarapó, a partir da entrada de líderes evangélicos

(1980-2017). 2020. Dissertação (Mestrado em história) – Universidade Federal da Grande, Dourados, MS, 2020.

SOARES-PINTO, Nicole. De coexistências: sobre a constituição de lugares djeoromitxi. R@u, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 62-82, jan./jun. 2017.

VALIENTE, Celuniel Aquino. Modos de produção de coletivos kaiowá na situação atual da reserva de Amambai, MS. 2019. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2019.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem – e outros ensaios de Antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

Published

2021-08-16

How to Cite

Benites, E. ., & Marques Pereira, L. . (2021). The knowledge of the guardians of modes of being – teko jára, inhabitants of tangible and intangible patamars of existence, and the production of the collectives kaiowá and guarani. Tellus, (44), 195–226. https://doi.org/10.20435/tellus.vi44.745

Issue

Section

Dossiê: Povos Indígenas, Populações Tradicionais e os Estudos Críticos do Desenv