The impact of the pandemic on the indigenous school education of the Aldeia Limão Verde in the city of Aquidauana, MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v21i46.786

Keywords:

pandemic, indigenous school education, teaching, technologies

Abstract

This article aims to raise the difficulties experienced in indigenous school education in the context of changes from face-to-face classes to remote classes and to verify how Information and Communication Technologies are being used by teachers and students in times of pandemic. In order to understand the situation studied, we sought support in the following theoretical fields: Cultural Studies, Post-Colonial Studies and in the Modernity/Coloniality Group and in Paulo Freire's Problematizing Education. We chose to carry out a qualitative research. As a tool we use the structured interview. Thus, we interviewed the coordinator, teachers from the Early Years of Elementary School and parents of students from the Polo Lutuma Dias Indigenous Municipal School, in order to understand the impact of the Pandemic on children's education. Given the scenario exposed in this article, we can consider that educational problems are not the responsibility of the crisis generated by covid-19. Education problems are generated by policies that reduce funding and investment. However, the pandemic made visible the deficiencies that schools have and this should be seen as a way of joining efforts to change the reality.

Author Biographies

Cibele Francelino Fialho , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Indígena Terena. Acadêmica do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, em Aquidauana, MS.

Aparecida de Sousa dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Especializada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Internacional (UNITER), em Relações Étnico-Raciais, Gênero e Diferenças no Contexto do Ensino da História pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), e em Educação Especial e Inclusiva com Ênfase em Deficiências pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Graduada em Pedagogia pela Associação Novaandradinensse de Educação e Cultura (ANAEC). Professora voluntária na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), em Aquidauana, MS.

Elisangela Castedo Maria Do Nascimento, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestre em Ensino de Ciências com área de concentração em Educação Ambiental (na área Indígena) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Responsável pelo educativo do Arquivo Público Estadual – Fundação de Cultura de Mato Grosso do Sul (FCMS), Campo Grande, MS.

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Published

2022-03-16

How to Cite

Fialho , C. F. ., Santos, A. de S. dos ., & Do Nascimento, E. C. M. (2022). The impact of the pandemic on the indigenous school education of the Aldeia Limão Verde in the city of Aquidauana, MS. Tellus, 21(46), 33–52. https://doi.org/10.20435/tellus.v21i46.786