Memory and (re)existence: the intercultural path of the program Indigenous Knowledge at School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v20i43.704

Keywords:

Indigenous Knowledge at School, indigenous education, indigenous school, (re)existence, interculturality

Abstract

The program Indigenous Knowledge at School has produced important movements in the quest for a dreamed indigenous school. The present text features a narrative on the intensity, the contradictions, joys, and pains of the relationship between the university and the Kaingang and Guarani communities who participate in this program. The reflections − by a Kaingang teacher and two non-indigenous teachers who coordinate the program at the University − are also present in the experiences reported here, as those teacher’s contributions to understand the meanings of interculturality in the dialogues, in the everyday work at the indigenous schools, communities, and university. The debate on such themes as the affirmation, recognition, and revival of indigenous languages; the elaboration of teaching materials; reflections on the indigenous school; and the organization of struggles built during the program reverberates in the learnings here narrated, such as memory and the (re)existence of an intercultural path.

Author Biographies

Bruno Ferreira Kaingang, Instituto Estadual de Educação Indígena Angelo Manhká Miguel

Doutor em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Integra a coordenação da Ação Saberes Indígenas na Escola, núcleo da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor de História no Instituto Estadual de Educação Indígena Angelo Manhká Miguel, Terra Indígena Inhacorá, São Valério do Sul, RS, Brasil.

Magali Mendes de Menezes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Filosofia. Professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Coordenadora da Ação  Saberes Indígenas na escola/UFRGS.

Maria Aparecida Bergamaschi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em educação. Professora e pesquisadora na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Líder do Grupo de Pesquisa PEABIRU: Educação Ameríndia e Interculturalidade (CNPq). Integra a coordenação da Ação Saberes Indígenas na Escola, núcleo UFRGS.

References

ALBAN ACHINTE, Adolfo. Pedagogías de la re-existencia: artistas indígenas e afrocolombianos. In: WALSH, Catherine (Org.). Pedagogías Decoloniales – prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito/Ecuador: Abya-Yala, 2017. p. 443-68. (Série Pensamento decolonial, Tomo I e II).

BRASIL. Ministério de Educação. Portaria n. 1.061, de 30 de outubro de 2013. Institui a Ação Saberes Indígenas na Escola. Brasília-DF, 2013.

FORNET-BETANCOURT, Raúl. Filosofar para nuestro tiempo en clave intercultural. Concordia, Reihe Monographien, Band 37, Aachen, 2004.

IBGE. Indígenas. Brasília-DF: IBGE, 2010. Disponível em: https://indigenas.ibge.gov.br/graficos-e-tabelas-2.html. Acesso em: 15 mar. 2020

KUSCH, Rodolfo. El Pensamiento Indígena y Popular en America. Provincia de Santa Fé, AR: Editorial Fundación Ross, 2000. p. 255-546. [Obras completas, Tomo II].

KUSCH, Rodolfo. Geocultura del hombre americano. Buenos Aires: Colección Estudios Latinoamericanos, [s.l.], 1976.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. Educação para o manejo do mundo: entre a escola ideal e a escola real. Os dilemas da educação escolar indígena no Alto Rio Negro. Rio de Janeiro: Contra Capa: Laced, 2013.

MATO, Daniel. No hay saber “universal”, la colaboración intercultural es imprescindible. Alteridades, México, v. 18, n. 35, p. 101-116, 2008.

RAPPAPORT, Joanne; PACHO, Abelardo Ramos. Una historia colaborativa: retos para el diálogo indígena-académico. Revista Historia Crítica, Bogotá, n. 29, jan./jun. 2005.

SANTOS, Boaventura de Souza. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce, 2010.

WALSH, Catherine. Notas pedagógicas a partir das brechas decoloniais. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7Letras, 2016. p. 64-75.

Published

2021-04-26

How to Cite

Kaingang, B. F., Mendes de Menezes, M., & Bergamaschi, M. A. (2021). Memory and (re)existence: the intercultural path of the program Indigenous Knowledge at School. Tellus, 20(43), 193–216. https://doi.org/10.20435/tellus.v20i43.704

Issue

Section

Dossiê - Produção de material em línguas indígenas e saberes ancestrais