Imagetic narratives of Mẽbêngôkre-Kayapó children: indigenous education and indigenous school education in the Gorotire village

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v22i47.805

Keywords:

education, Mẽbêngôkre-Kayapó;, indigenous children, graphics, visual narratives

Abstract

This article results from the research on indigenous school education and aims to unravel the imaginary perceptions of learning about indigenous education and indigenous school education, represented by Mẽbêngôkre-Kayapó children in the process of schooling in the Gorotire village, located in the municipality of Cumaru do Norte, PA, in the light of image analysis of eight drawings created by children, with interlocutions of oral narratives of six Mẽbêngôkre-Kayapó schooled adults. The children interpret and represent the learnings of indigenous and school education in very different ways. For them, the Mẽbêngôkre-Kayapó indigenous education is signified by belonging to the territory, integration with the environment, daily family and community life, cultural tradition, and activities performed by men and women, while in the indigenous school education the learnings are revealed in the Western educational context, with collective activities developed in the same space and time. Although these learning experiences are present in the same territory, it can be seen that they do not communicate, since the traces that make up the drawings suggest that there is no interconnection arising from each educational process.

Author Biographies

Leni Barbosa Feitosa, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (EDUCANORTE), da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Mestra em Educação pela UFT, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Membro efetivo da agremiação de escritores e escritoras da Academia Redencense de Letras (ARL). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Social (GEPES), linha de pesquisa: Educação Indígena na Amazônia Paraense/Universidade do Estado do Pará (UEPA); Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática na Formação de Professores (GEPEMFOR), linha de pesquisa: Educação, Diversidade e Interculturalidade na UFT; Grupo de Estudos e Pesquisas Territórios Indígenas e Etno-Envolvimento (GPTIE), linha de pesquisa: Educação Escolar Indígena/Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFTO).

Idemar Vizolli, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Pós-doutoramento em Educação pela Universidade Estadual do Pará (UEPA). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Ciências Naturais pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Graduação em Matemática pela Universidade do Contestado (UnC). Professor associado da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Professor e orientador nos programas de mestrados acadêmico e profissional em Educação na UFT, no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) e no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (EDUCANORTE) − Associação Plena em Rede. Coordenador estadual da REAMEC. Experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: etnomatemática, saberes e fazeres em contextos socioculturais, proporção-porcentagem, ideias matemáticas, fração, registro de representação semiótica, educação do campo, educação de jovens e adultos e educação escolar indígena.

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Published

2022-06-15

How to Cite

Feitosa, L. B., & Vizolli, I. . (2022). Imagetic narratives of Mẽbêngôkre-Kayapó children: indigenous education and indigenous school education in the Gorotire village. Tellus, 22(47), 109–136. https://doi.org/10.20435/tellus.v22i47.805