Global South in anti-racist struggle: opening digital pathways for the erradication of racism in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v24i52.998

Keywords:

online education., intersectionality, Global South, racism, higher education

Abstract

The purpose of this article is to discuss, in an integrated manner, actions chosen for their significance, selected from the proposed actions of two cycles of action aimed at eliminating racism in higher education, in the context of the campaign coordinated by the UNESCO Chair on Higher Education, Indigenous Peoples and Afro-descendants in Latin America/UNTREF from September to December 2020 (first cycle) and from October to December 2021 (second cycle). During the first cycle several inter-institutional actions were addressed in a network that involved countries such as Brazil, Guinea Bissau and Argentina. All the actions were tangential to the anti-racist discussion in a decolonizing, international, intercultural, and plurilingual perspective. During the second cycle, the focus was on the anti-racist struggle linked to the deaf community in the state of Rio Grande do Norte, Brazil. We reflected on the importance of weaving critical bridges in the construction of reflections on racism that are able to highlight other aspects of identity belonging in an intersectional perspective - disability, gender, nation, among others.

Author Biographies

Jenipher Alyssa de Lima Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED/UFRN), na Linha de Pesquisa "Educação e Inclusão em Contextos Educacionais". Graduada em Letras - Língua Portuguesa e Libras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Diretora adjunta de Formação Educacional da Associação de Surdos de Natal - ASNAT.

Ana Patricia Marcos Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Especialização em Psicopedagogia Clinica e Institucional pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora Substituta, Departamento de Letras, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes (CCHLA) na UFRN.

Ana Gretel Echazú Böschemeier, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Doutorado em Doutorado em Antropologia pela Universidade de Brasília (UnB). Professora Adjunta, Departamento de Antropologia/Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Rute Régis de Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Licenciatura em Letras Língua Portuguesa e Libras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos, Universidade Potiguar (UNP).

Taízia Tassia dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Graduanda em Ciências Sociais, Departamento de Antropologia, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes (CCHLA) pela Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Breno da Silva Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Doutorado em Antropologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Adjunto, Departamento de Comunicação Social (DECOM)/UFRN.

Ezequiel Adney Lima da Paixão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Professor Adjunto, Departamento de Letras, Curso de Letra-Libras/ Língua Portuguesa/CCHLA/UFRN.

Peti Mama Gomes, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Palmares, Ceará, Brasil.

Mestrado em Antropologia pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira. Professora Substituta, Instituto de Humanidades-IH, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Campus Palmares, Ceará.

Lucrecia Raquel Greco, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil.

Antropóloga. Bolsista de pós-doutorado na Universidade Federal do Maranhão.

Julia Broguet, Universidad Nacional de Rosario, Rosário, Argentina.

Antropóloga. Pesquisadora assistente do Instituto Regional de Pesquisas Sócio-Históricas (CONICET-UNR). Professor Assistente, Faculdade de Ciências Humanas e Letras, Universidade Nacional de Rosário (UNR), Argentina.

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Published

2024-06-28

How to Cite

Silva, J. A. de L., Barbosa, A. P. M., Böschemeier, A. G. E., Melo, R. R. de ., Santos, T. T. dos, Carvalho, B. da S., Paixão, E. A. L. da ., Gomes, P. M. ., Greco, L. R. ., & Broguet, J. . (2024). Global South in anti-racist struggle: opening digital pathways for the erradication of racism in higher education. Tellus, 24(52), 299–33. https://doi.org/10.20435/tellus.v24i52.998

Issue

Section

Dossiê: Campanhas pela Erradicação do Racismo na Educação Superior na América Latina (Cátedra UNESCO-UNTREF): relatos e experiências indígenas e afrodescendentes (Período 2020-2022)