Pataxó indigenous education: between dystopias and utopias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v20i41.648

Keywords:

educação indígena, povo Pataxó, indígenas da Bahia

Abstract

This article reflects on the conceptions of indigenous school education that have been built by Pataxós educators from Reserva da Jaqueira − Coroa Vermelha, located in the municipality of Santa Cruz Cabrália (Bahia), exploring their links with the social and political contexts of that ethnicity, since the deterritorialization of the past to the (re)territorialization of the present, in line with the new projects involving the installation and implementation of the indigenous school and other cultural activities. The reflection, undertaken in a historical perspective, focuses on three moments in the configuration of these relationships: the first comprises the period marked by the policies of integration and assimilation of indigenous communities to the dominant culture; the second covers the construction of public policies for indigenous schools; and the third is linked to the construction of the educational project by the Pataxós communities in Bahia. The ethnographic analysis allows us to see the constitution of a specific, differentiated, multicultural and bilingual education, the result of demands and the awareness of this people, who have understood school education as an instrument of struggle and exercise of otherness.

Author Biographies

Helânia Thomazine Porto, Professora e pesquisadora da Universidade do Estado da Bahia - UNEB, no Departamento de Educação - Campus X.

Doutora em Ciência da Comunicação: Processos Midiáticos, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Membro do Grupo de Estudos Interdisciplinares em Cultura, Educação e Linguagens − GEICEL (CNPq/CAPES/UNEB), do Grupo de Pesquisa Processos Comunicacionais: Epistemologia, Midiatização, Mediações e Recepção − PROCESSOCOM (CNPq/ CAPES/UNISINOS) e da Rede AMLAT (América Latina: Comunicação, Cidadania, Educação e Integração Latino-Americana). Professora e pesquisadora da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), no Departamento de Educação.

Jiani Adriana Bonin, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Processos Comunicacionais: Epistemologia, Midiatização, Mediações e Recepção − PROCESSOCOM (CNPq/CAPES/UNISINOS) e membro da Rede AMLAT (América Latina: Comunicação, Cidadania, Educação e Integração Latino-Americana).

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Published

2020-03-09

How to Cite

Porto, H. T., & Bonin, J. A. (2020). Pataxó indigenous education: between dystopias and utopias. Tellus, 20(41). https://doi.org/10.20435/tellus.v20i41.648