Think-feel anti-racist education at university: Decolonial Black Academy as a practice to combat racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v24i52.962

Keywords:

decolonial black academy, campaign for the eradication of racism, anti-racist education, experience report

Abstract

The Course “Decolonial Black Academy: Epistemologies and Anti-Racist Methodologies” began to be crafted in July 2020. In the face of a global pandemic that opened up and further deepened the disparities between blacks and whites, it emerged as a path of resistance, political articulation and activist mobilization made possible by digital, in times of social distancing. When we met weekly to destabilize the effects of coloniality, we asked for permission and guidance from those who came before. Each module was constituted as a safe and protective space based on the discontinuity with the geopolitics of Euro-American knowledge. In the years 2021 and 2022, Academia Preta Decolonial was part of the Campaigns for the Eradication of Racism in Higher Education, promoted by the UNESCO-UNTREF Chair, which helped to weave the tangle of lines and dots, through the exchange and sharing of experiences with several other Universities and initiatives in several Latin American countries.

Author Biographies

Leila Lima de Sousa, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Imperatriz, Maranhão, Brasil.

Leila Lima de Sousa: Professora  adjunta  da  Universidade  Federal  do  Maranhão –  UFMA, curso de graduação e do PPGCOM. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do  Vale  do  Rio  dos  Sinos.  Mestrado  em  Comunicação  pela  Universidade Federal  do  Piauí.  Vice-coordenadora  do  Núcleo  de  estudo,  pesquisa  e  extensão  em comunicação,  gênero  e  feminismos:  Maria  Firmina  dos  Reis,  da  Universidade Federal  do  Maranhão.  Membra  da  Rede  Amlat.

Michelly Carvalho, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Imperatriz, Maranhão, Brasil.

Doutorado em Ciências da Comunicação / Sociologia da Comunicação pela Universidade do Minho. Mestrado em Informação e Jornalismo pela Universidade do Minho. Professora e Coordenadora do Curso de Jornalismo da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Imperatriz. Coordenadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudo, Pesquisa e Extensão em Comunicação, Gênero e Feminismos – Maria Firmina dos Reis.

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Published

2024-06-28

How to Cite

Sousa, L. L. de ., & Carvalho, M. (2024). Think-feel anti-racist education at university: Decolonial Black Academy as a practice to combat racism. Tellus, 24(52), 249–265. https://doi.org/10.20435/tellus.v24i52.962

Issue

Section

Dossiê: Campanhas pela Erradicação do Racismo na Educação Superior na América Latina (Cátedra UNESCO-UNTREF): relatos e experiências indígenas e afrodescendentes (Período 2020-2022)