Indigenous school education guidelines for the Munduruku and Apiaká peoples of Planalto Santareno: “the school we want”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v24i53.1021

Keywords:

education guidelines, differentiated school education, indigenous people from Planalto Santareno

Abstract

Inspired by ethnographic and participatory approaches, this text aims to both systematize and present reflections carried out by the Working Group formed to elaborate the Indigenous School Education Guidelines, an initiative of residents of the Munduruku and Apiaká territories in Planalto Santareno, in the city of Santarém, state of Pará. The Guidelines are in alignment with the proposal of a differentiated school education for the five villages (Açaizal, Amparador, São Francisco da Cavada, Ipaupixuna and São Pedro do Palhão), serving as guidance for the creation of Indigenous Political-Pedagogical Projects (PPPI), from the perspective of intercultural-based education. The Guidelines were drawn up throughout 2022, in multiple indigenous meetings and assemblies. The elaboration of the Guidelines was grounded on Brazilian laws that address indigenous school education, in accordance with Article 78 of the National Education Guidelines and Bases, which determine that school education for indigenous peoples must be intercultural and bilingual, in order to contribute to ethnic reaffirmation, the recovery of their historical memories and the appreciation of their language and sciences, in addition to enabling access to information and knowledge valued by the national society. Regarding the methodology, throughout the process of producing the guidelines by the Munduruku and Apiaká peoples, the following stand out: the pedagogical workshop on September 27th and 28th, 2021, the various GT meetings and the assemblies for discussions and approval of the final text which resulted in the official document, which was launched on March 10, 2023, in a public event with wide publicity in the media, aiming to give visibility to the projects and struggles of the indigenous movement in the western region of Pará.

Author Biographies

Iara Tatiana Bonin, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA/RS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UNB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Pesquisadora Produtividade (PQ 2) do CNPq.

Francineide Lima Abreu, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

Doutoranda em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Mestre em Letras pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Letras pela UFPA. Possui experiência na educação superior, em turmas do Curso de Letras do Programa Nacional de Formação de Professores-PARFOR, vinculado à UFOPA. Ministra a disciplina Língua Portuguesa para a EJA da Escola Municipal de Ensino Fundamental Deputado Ubaldo Corrêa, em Santarém do Pará. Técnica em Educação na Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA. Professora da educação básica, concursada na rede pública de ensino, no município de Santarém do Pará.

References

ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de Almeida; COSTA Solange Maria Gayoso da (Org.) Território Indígena Munduruku do Planalto Santareno: nova cartografia socia da Amazônia. Manaus: UEA-Edições, 2015. Disponível em: http://novacartografiasocial.com.br/download/01-territorio-indigena-mundukuru-do-planalto-santareno/. Acesso em: 12 out. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Câmara de Educação Básica [CEB]. Resolução n. 5, de 22 de junho de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, DF: MEC; CNE; CEB, 2012.

BRASIL. Decreto n. 6.861, de 27 maio 2009. Dispõe sobre a Educação Escolar Indígena, define sua organização em territórios etnoeducacionais e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2009.

BRASIL. Decreto n. 5.051, de 19 de abril de 2004. Promulga a Convenção no 169 da Organização Internacional do Trabalho - OIT sobre Povos Indígenas e Tribais. Brasília, DF: Presidência da República, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Câmara de Educação Básica [CEB]. Resolução n. 3, de 10 de novembro de 1999. Define as Diretrizes Nacionais para o funcionamento das escolas indígenas. Brasília, DF: MEC/CNE/CEB, 1999.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.

BRASIL. Decreto n. 1.904, de 13 de maio de 1996. EMENTA: Institui o Programa Nacional de Direitos Humanos - PNDH. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1996.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.

CAMPELO, Lilian. Indígenas do Planalto Santareno constroem protocolo de consulta com base na OIT. Brasil de Fato, [S. l.], 2017.

CARVALHO, José Jorge de. O olhar etnográfico e a voz subalterna. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 7, n. 15, p. 107-147, jul. 2001.

DIAS, Barbara; PONTES; Mariana; MIOTTO, Tiago. A cerca que os divide: povo Munduruku do Planalto Santareno pressionado pela soja. Porantin - Em defesa da causa indígena, Brasília, ano XL, n. 412, jan./fev. 2019. Disponível em: https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2019/08/Porantim-412_JanFev2019.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

FUNAI. Portaria n. 1.387. Brasília, DF: FUNAI, 2018.

GLOBO PLAY. Orientações para ajudar na construção de projetos pedagógicos nas escolas indígenas. Globo Play, Rio de Janeiro, 2022.

GOVERNO DO ESTADO DO PARÁ. Conselho Estadual de Educação [CEE]. Resolução n. 001, de 5 de janeiro de 2010. Dispoe sobre a regulamentação e a consolidação das normas estaduais e nacionais aplicáveis à Educação Básica no Sistema Estadual de Ensino do Pará. Belém: CEE, 2010.

INEP. Censo Escolar da Educação Básica: 2012 – Resumo técnico. Brasília, DF: MEC; INEP, 2012.

LUCIANO, Gersem dos Santos. Educação Escolar Indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula Editorial; Laced, 2019.

MUNDURUKU, Daniel. Histórias de Índio. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 1996.

NAÇÕES UNIDAS. Declaração das Nações Unidas sobre os Direitos dos Povos Indígenas. Rio de Janeiro: UNIC/Rio, 2008.

OIT. Convenção n. 169 sobre povos indígenas e tribais. Brasília, DF: OIT, 2011.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. New York: ONU, 1948.

PLANO de Gestão e Uso do Território Indígena Munduruku do Planalto. Acervo Socioambiental, Santarém, 2020. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/prov0226.pdf. Acesso em: 4 fev. 2021

PROTOCOLO de consulta dos povos indígenas Munduruku e Apiaká do Planalto Santareno. Acervo Socioambiental, São Paulo, 2017. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/0hd00051.pdf. Acesso em: 4 nov. 2023.

REGO, Gilson de Jesus; VIEIRA, Judith Costa; NASCIMENTO, Nádia do Socorro Fialho (Org). Oceypi Ekawen: Histórias da nossa terra. Santarém: Comissão Pastoral da Terra, 2016. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/media/file/site/iced/documentos/2021/e40042c8a59b865e754765110e217085.pdf. Acesso em: 25 nov. 2021.

RESTREPO, Eduardo. Etnografía: alcances, técnicas y éticas. 4. ed. ampliada. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2018.

REVISTA BEIRA DO RIO. Os Munduruku do Planalto Santareno - resistência, identidade e território. Revista Beira Rio, [S. l.], ano XXXIV, n. 6, dez./jan. 2019. Disponível em: https://pt.calameo.com/books/00617224256ad6e04efd1. Acesso em: 15 out. 2023.

RODRIGUES, Gilberto César Lopes. Surara Borari, Surara Arapium: a educação escolar no processo de reafirmação étnica dos Borari e Arapium da Terra Indígena Maró. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 2016. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/966754. Acesso em: 3 nov. 2023.

SANTARÉM. Secretaria Municipal de Educação. Edital de Processo Seletivo Simplificado n. 003/2018. Santarém: Secretaria Municipal de Educação, 2018.

SANTOS, Josiel Bezerra; OLIVEIRA, Raquel Pinheiro de; SOUSA, Crislaine Castro de. Respeitando a mãe terra: uma ação na aldeia. In: CARNEIRO, Denize de Souza; COLARES, Paula de Mattos. Paneiro: O protagonismo indígena na relação universidade – comunidade. Brasília: UFOPA, 2021. p. 82-93.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Resolução SEDUC n. 50, de 22 de julho de 2024. Dispõe sobre a aplicação do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo e do Provão Paulista Seriado em 2024. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, 2024.

Published

2025-06-23

How to Cite

Bonin, I. T., & Abreu, F. L. . (2025). Indigenous school education guidelines for the Munduruku and Apiaká peoples of Planalto Santareno: “the school we want”. Tellus, 24(53). https://doi.org/10.20435/tellus.v24i53.1021