Intercultural encounters between indigenous Kaingang and non-indigenous: the ties in a perspectivist and synchronic thinking
DOI:
https://doi.org/10.20435/tellus.v20i41.665Keywords:
educação, sincronicidade, escrita colaborativa, interculturalidadeAbstract
The dialogue between indigenous and non-indigenous researchers, in academic spaces, can welcome new ways of thinking in the fields of education and research. Methodological changes present themselves in the form of making science, considering the synchronic movements that approach the researchers and potentialize the investigation and the publication coming from these changes. The writing of this document, which has the participation of a Kaingang indigenous, master student in Education, of a Ph.D. in Education researcher and the supervisor, is an exercise that morphs thoughts and actions, on an approach to the Amerindian being. The conjunction of reflections presented has extended the meanings of learning, aiming to develop, in the educational field, the coliving and the integration of what apparently doesn’t fit together: the indigenous world and the non-indigenous, in the scope of the symbolic thinking.
References
CAMBRAY, Joseph. Sincronicidade: natureza e psique num universo interconectado. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
GUTIÉRREZ, Luz Myriam; TORRES, Manuel Alberto. Vuelo mágico de orión y los animales mitológicos: un estudio de arte simbólico precolombino de Colombia. Bogotá: Viento Ediciones, 2011.
JUNG, Carl Gustav. O livro vermelho. Liber Novus. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
KUSCH, Rodolfo. Geocultura del hombre americano. Rosario, Argentina: Fundación Ross, 2012.
KUSCH, Rodolfo. América profunda. Rosario, Argentina: Fundación Ross, 2009 (Obras Completas, Tomo II).
MENEZES, Ana Luisa Teixeira de; RICHTER, Sandra Regina Simonis; SILVEIRA, Viviane Fernandes. Nhandereko Kue Kyringue’í Reko Rã: nossa história para as crianças. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2015.
MATO, Daniel. No hay saber “universal”, la colaboración intercultural es imprescindible. Alteridades, México, v. 18, n. 35, p. 101-16, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172008000100008. Acesso em: 4 nov. 2018.
MOURA, Onorio Isaías de; WERNZ, Maria Cristina Graeff. A vivência e a escrita da cultura indígena na academia: o (re)conhecimento das águas puras. In: ANPED SUL, 12., 23-26 julho 2018, Porto Alegre, RS. Anais [...]. Disponível em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/2/1655-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.
TASAT, José Alejandro. La naturaleza de la cultura: la convivencia de los antagonismos. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, RS, v. 26, n. 3, p. 82-90, set./dez. 2018.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O recado da mata. In: KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem − e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos publicados na Revista Tellus estão disponíveis online e para livre acesso dos leitores, tem licença Creative Commons, de atribuição, uso não comercial e compartilhamento pela mesma. Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.