Literacy in indigenous languages in the retrieval of ancestral knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v20i43.705

Keywords:

literacy, indigenous languages, Education

Abstract

In this study, I will try to discuss the impact and functionality of literacy in indigenous languages in the resumption of ancestral knowledge. For this, I put some challenges in mind, for example: (1) Can the social practice of literacy in indigenous languages contribute to the movement of its oral use? (2) Can literacy in indigenous languages contribute to the resumption of ancestral knowledge? (3) Can it contribute to the combat of indigenous languages extinction? And (4) what is the role of school education in valuing indigenous languages? According to UNESCO (2003, p. 2), “... the extinction of a language means the irrecoverable loss of unique, cultural, historical and ecological knowledge”. Hinton (2001), in his studies, recalls that there are around 250 nations in the world today, on which about 6,000 languages are spoken. It is observed the disproportion between the number of countries and the number of languages. This reveals that only a minority of the world's languages can be characterized as a language of government, commerce, education, knowledge, or even broader communication. The globalization of the economic, social, and cultural values, driven by technological development, ends up imposing their languages to the detriment of the languages considered minority. As a result of this reality, and the threat of extinction of Brazilian indigenous languages, I have sought to construct co-theoretical epistemic bases of indication of innovative paradigms in the field of critical and problematic intercultural education.

Author Biography

Maria do Socorro Pimentel da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Pós-doutora em Linguística pela Universidade Estadual  de Campinas (UNICAMP). Doutora em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestrado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Tuiuti. Professora Titular da Faculdade de Letras (FL) e do Núcleo Takinahak de Formação Superior Indígena (NTFSI) da UFG.

References

ALBÓ, Xavier. Interculturalidad en el desarrollo rural sostenible - el caso de Bolivia: pistas conceptuales y metodológicas. La Paz: Centro de Investigación y Promoción del Campesinado, 2012. (Cuadernos de Investigación, 75).

BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula/Laced, 2019. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/F3L00006.pdf. Acesso em: 24 nov. 2019.

CABIXI, Olivia. A língua Oro Win: uma experiência de revitalização. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Intercultural) – Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus de Ji- Paraná, RO, 2015.

CÓRDOVA GASTIABURU, Paula. Hacia la diversidad: educación, democracia e interculturalidad. In: CÓRDOVA GASTIABURU, Paula (Ed.). Cambio o muerte de las lenguas? Reflexiones sobre la diversidad lingüística, social y cultural del Perú. Lima: UPC, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003. (Coleção Leitura).

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

HERBETTA, Alexandre Ferraz; LANDA, Mariano Báez (Org.). Educação indígena e interculturalidade: um debate epistemológico e político. In: HERBETTA, Alexandre Ferraz; LANDA, Mariano Báez (Org.). Educación indígena y interculturalidad: un debate epistemológico y político. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária, 2017. p. 9-13.

HINTON, Leanne. Language revitalization: an overview. In: HINTON, Leanne; HALE, Ken. (Org.). The green book of language revitalization in practice. New York: Academic Press, 2001.

IAKYMYTYWYGY, Cleberson Tapirapé. Relatório da Especialização em Educação Intercultural e Transdisciplinar: Gestão Pedagógica. Goiânia: UFG/Núcleo Takinahakỹ de Formação Superior Indígena, 2016.

JAVAÈ, Iólò. Relatório da Especialização em Educação Intercultural e Transdisciplinar: Gestão Pedagógica. Goiânia: UFG/Núcleo Takinahakỹ de Formação Superior Indígena, 2016.

KARAJÁ, Manaijé. Relatório da III Reunião da Ação Saberes Indígenas na Escola. Goiânia: UFG/Núcleo Takinahakỹ de Formação Superior Indígena, 2014.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: ME/SECAD; LACED/Museu Nacional, 2006. (Coleção Educação para Todos, 12).

MATTOS, Luiz Alves de. Primórdios da educação no Brasil: o período heroico (1549-1570). Rio de Janeiro: Gráfica e Editora Aurora, 1958.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais - projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro. Possíveis caminhos para a autonomia da educação escolar indígena. In: PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro; NAZÁRIO, Maria de Lurdes; DUNCK-CINTRA, Ema Marta (Org.). Diversidade cultural indígena brasileira e reflexões no contexto da educação básica. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2016. (Série Educação).

PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro. Impactos da educação na vitalidade do patrimônio epistêmico Iny. Goiânia: Kelps, 2015.

PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro. A pedagogia da esperança na construção de práticas pedagógicas contextualizadas e emancipatórias. In: PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro; BORGES, Mônica Veloso (Org.). Educação intercultural, experiências e desafios políticos pedagógicos. Goiânia: Prolind/Secad-MEC/Funape, 2013.

PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro. Ensino e aprendizagem de línguas numa perspectiva bilíngue intercultural. In: PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro; BORGES, Mônica Veloso; ROCHA, Leandro Mendes (Org.). Cidadania, interculturalidade e formação de docentes indígenas. Goiânia: PUC/GO, 2010. p. 85-102.

PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro. Reflexões sociolinguísticas sobre línguas indígenas ameaçadas. Goiânia: Ed. da UCG, 2009.

PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro. As línguas indígenas na escola: da desvalorização à revitalização. Signótica, Goiânia, v. 18, n. 2, p. 381-95, jul./dez. 2006.

RAPPAPORT, Joanne. Más allá de la escritura: la epistemología de la etnografía en colaboración. Revista Colombiana de Antropología, Bogotá, 43, p. 197-229, 2007.

ROCHA, Leandro Mendes. Da proteção fraternal ao integracionismo harmonioso: aspectos da política indigenista (1930-1967). Brasília: FUNAI, 1993.

SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar (Org.). A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.

TAPIRAPÉ, Bismarck. Relatório de Estágio Pedagógico do Curso de Educação Intercultural. Goiânia: UFG/Núcleo Takinahakỹ de Formação Superior Indígena, 2011.

TAPIRAPÈ, Fábio Tuilari. Relatório de Estágio Pedagógico do Curso de Educação Intercultural. Goiânia: UFG/Núcleo Takinahakỹ de Formação Superior Indígena, 2013.

TUBINO, Fidel. La interculturalidad crítica como proyecto ético-político. In: ENCUENTRO CONTINENTAL DE EDUCADORES AGUSTINOS, 1., Lima, 2005. Anais […]. Lima: Universidad Andina, 2005.

UNESCO. Education for the Twenty-First Century. Paris: França, 2003. Disponível em: www.unesco.org/education. Acesso em: 24 mar. 2019.

WALSH, Catherine (Ed.). Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: reflexiones latinoamericanas. Quito: Univ. Andina Simon Bolívar/Abya-Yala, 2005.

Published

2021-04-26

How to Cite

Pimentel da Silva, M. do S. (2021). Literacy in indigenous languages in the retrieval of ancestral knowledge. Tellus, 20(43), 251–272. https://doi.org/10.20435/tellus.v20i43.705

Issue

Section

Dossiê - Produção de material em línguas indígenas e saberes ancestrais