Experiences with idioms and languages in undergraduate training for indigenous teachers from Brazil and Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v22i47.809

Keywords:

undergraduate training for indigenous teachers, idioms, languages, art

Abstract

This article discusses experiences developed by undergraduate training for indigenous teachers, in working with different idioms ​​and languages, based on a doctoral research on the potential and challenges of these programs in Latin America. The specific outline of this work encompasses the potential for working with idioms ​​and languages ​​in four programs in Brazil and one in Colombia. The text presents situations and expressions that show the pedagogical approaches used, in dialogue with other authors, developing the following aspects: cosmological role of idioms ​​and languages, relationship with symbols and rituals, connection with territory, use of different artistic languages, formation of indigenous peoples researchers of their idioms, production of bilingual materials, and elaborations on indigenous literacy. Art is manifested in these programs in complex, interdisciplinary, intercultural, and decolonizing perspectives, constituting works of cultural revitalization and valorization, strengthening of identities, spiritual connection, expression, and political contestation, enhancing links between areas of knowledge. The construction of ideas about bilingual and multilingual indigenous literacy stands out as a fundamental dimension, in the sense of an interdisciplinary and intercultural vision, involving integration between orality, writing, and other forms of expression; appreciation of the family, community, and territory; affective support and respect for the child's world, in a way connected to the collective everyday context and relationship with nature.

Author Biographies

Beatriz Osório Stumpf, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Doutoranda em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Mestra em Educação. Pedagoga e membro do Grupo de Pesquisa Peabiru: Educação Ameríndia e Interculturalidade, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Ana Luisa Teixeira de Menezes, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com bolsa de Pós-doutorado CNPQ. Doutorado em Educação pela UFRGS. Mestrado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará. Trabalhou como Pró-Reitora de Extensão e Relações Comunitárias da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Atualmente é professora do departamento de psicologia e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e de Psicologia Profissional da UNISC. Vice-líder do grupo de pesquisa no CNPQ PEABIRU: educação ameríndia e interculturalidade (UFRGS/UNISC). Tem pesquisas na área de Psicologia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação guarani, psicologia comunitária, psicologia analítica e espiritualidade. Coordena o projeto de pesquisa aprendizagens interculturais com os Guarani: produção de conhecimentos ameríndios para a educação das infâncias (CNPQ/Universal) e o projeto aprendizagens interculturais com os Guarani na Educação Básica (FAPERGS/Gaúcho).

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Published

2022-06-15

How to Cite

Stumpf, B. O., & Menezes, A. L. T. de. (2022). Experiences with idioms and languages in undergraduate training for indigenous teachers from Brazil and Colombia. Tellus, 22(47), 83–108. https://doi.org/10.20435/tellus.v22i47.809